Find vej: Forside » Artikler » Ny vejledning skal minimere antallet af ulovlige reklamer for lån

Ny vejledning skal minimere antallet af ulovlige reklamer for lån

Lagt på Vores-tandlæge.dk den 01-09-2016 af DentistMaster


Gennem de seneste tre år har 17 virksomheder betalt bøder for at overtræde reglerne om markedsføring af lån og kreditter til forbrugere. For at øge virksomhedernes kendskab og opmærksomhed på at overholde loven kommer Forbrugerombudsmanden nu med en vejledning.Markedsføring af fx billån, forbrugslån, kassekreditter og kviklån til forbrugere har været i Forbrugerombudsmandens søgelys de seneste år. Oven i de allerede afsluttede bødesager verserer ni sager, hvor der enten ikke er givet tilstrækkelige kreditoplysninger, eller hvor oplysningerne ikke er givet tydeligt nok.

Forbrugerombudsmanden offentliggør i dag en vejledning om sin fortolkning af markedsføringslovens § 14 a. Vejledningen henvender sig til alle erhvervsdrivende, der reklamerer for lån til forbrugere. Det kan fx være låneudbyderne selv eller virksomheder, som sælger deres produkter finansieret, fx cykel- og bilforhandlere, tandlæger, optikere eller hvidevareforhandlere.

Vejledningen gennemgår i detaljer, hvornår § 14 a gælder, hvilke oplysninger der skal gives, og hvordan de skal fremstå i markedsføringen. Den indeholder også konkrete eksempler på, hvad der er lovligt og ulovligt i markedsføringen af lån og kreditter.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Forbrugerne skal kunne sammenligne kreditmuligheder og have mulighed for at træffe beslutning om lån på et oplyst grundlag. Derfor skal erhvervsdrivende vise de lovpligtige kreditoplysninger klart, tydeligt og på en fremtrædende måde, når de reklamerer for lån.”

”På trods af de senere års bøder for ulovlig markedsføring af lån, ser problemet fortsat ud til at være udbredt. Jeg håber, at vores nye vejledning både kan øge virksomhedernes kendskab til oplysningspligten og skærpe deres opmærksomhed på at overholde reglerne, når de markedsfører lån og kreditter til forbrugerne”.

Vejledningen bliver løbende revideret, efterhånden som der kommer ny praksis fra domstolene eller Forbrugerombudsmanden.